Lezingen

Beschikbare lezingen

Voor informatie, boekingen en tarieven, kunt u contact opnemen met Marijke.

Lezingen worden zowel live als via ZOOM gegeven. Op de Nieuwsbrieven zullen aankondigingen van live presentaties van lezingen vermeld worden. Wilt u zich abonneren op de maandelijkse Nieuwsbrief? Neem contact op met Marijke

 

Suze Robertson (1855-1922)

Van 24 september 2022 t/m 5 maart 2023 is er in Museum Panorama Mesdag een overzichtstentoonstelling van werk van de Haagse kunstenares Suze Robertson (1855-1922), ter gelegenheid van haar 100ste sterfdag.  Suze Robertson wordt inmiddels gerekend tot de grote kunstenaars van haar tijd.  Haar werk is een mix van sociaal realisme en expressionisme, en vertoont onder andere parallellen met het werk van Vincent van Gogh. Robertson was een radicale vernieuwer: met haar expressieve, kloeke, ‘mannelijke’ manier van schilderen en tekenen en haar zeer eigen kleurgebruik, was zij één van degenen, die de Nederlandse kunst aan het begin van de 20ste eeuw naar nieuwe hoogten tilde. In de lezing wordt haar werk bekeken vanuit een vrouwelijk perspectief, in de context van Robertsons tijd.

ONLINE LEZING: Dinsdagavond 18 oktober om 20.00 uur, via ZOOM. U kunt zich HIER opgeven. Kosten: €7,50 p.p.

 

Jeanne Oosting (1898-1994)

Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994), afkomstig uit een adellijke familie, volgde geheel tegen de wil van haar omgeving met grote vastberadenheid lessen bij diverse kunstenaars in Nederland, en vanaf 1929 in Parijs.  Zij schroomde niet, om haar onderwerpen te zoeken in de rauwe zelfkanten van het Parijse nachtleven – wat voor een alleenstaande vrouw in die tijd op zijn zachtst gezegd uitzonderlijk was. Jeanne Oosting werd een van de meest prominente en vernieuwende grafici van haar generatie. Uit haar Parijse tijd en uit de oorlogsjaren stamt haar meest indringende grafische werk. In 2021 kwam een lijvige biografie uit over deze boeiende vrouw, geschreven door Jolande Withuis. Vanaf april t/m augustus 2022 zijn er maar liefst vijf tentoonstellingen van haar werk, te weten in Museum Henriëtte Polak (Zutphen),  Museum Staal (Almen,)  Museum Belvédère (Heerenveen), Nobilis Centrum voor Prentkunst (Fochteloo) en Museum Maassluis

 

Artemisia Gentileschi (1593-1654)


(klik op de afbeelding voor de trailer)

Leven en werk van een zeventiende-eeuws toptalent. Zij verwezenlijkt een opmerkelijk succesvolle carrière. Zij is een leerling van haar vader, schilder en vriend van Caravaggio: Orazio Gentileschi. Artemisia’s werk onderscheidt zich echter door het uitgesproken dramatische karakter en vrouwelijk perspectief. Zie ook het BLOG.

 

Enigszins terzijde, een dame: de impressioniste Berthe Morisot (1841-1895). Een kijkje in het ongewone leven en sprankelende werk van een van Frankrijks grootste – maar veel te lang onbekend gebleven – impressionisten: Berthe Morisot (1841-1895).

Meer info: Enigszins terzijde, een dame. Berthe Morisot (intro tekst)

 

Het naakt in het Damesatelier: kunstonderwijs voor vrouwen in de 19e eeuw. Een lezing over de (on)mogelijkheden van kunstonderwijs aan vrouwen in de negentiende eeuw, geïllustreerd met boeiende verhalen van ondernemende Nederlandse vrouwen die in Parijs een opleiding gingen volgen. Meer info: Het naakt in het Damesatelier (intro tekst)

 

De Cloud Chambers van land-art kunstenaar Chris Drury. Een andere manier om naar onze natuurlijke omgeving te kijken en naar de relatie tussen mens, natuur, landschap en milieu: meditatief en verrassend actueel. 

 

 

Andy Goldsworthy in en met het landschap. Is het ‘alleen maar mooi’, of is hier meer aan de hand? De diepere betekenislagen in het werk van één van Engelands meest geliefde land art kunstenaars. 

 

 

 

Geen mooiere plek dan Skagen: een Deense kunstenaarskolonie rond 1900. Op het noordelijkste puntje van Denemarken, waar de Noordzee en de Oostzee op elkaar botsen, is het licht uniek, ontdekten  kunstenaars, waaronder ook vrouwen, in de 19e eeuw.

 

Impressionisme. het vangen van het licht. Impressionisme wordt doorgaans beschouwd als een avant-garde stroming, gedragen door een aantal bevlogen kunstenaars die zich vanaf de zestiger jaren van de negentiende eeuw radicaal afzetten tegen de heersende, behoudende Parijse Salon-cultuur. De werkelijkheid blijkt echter veel complexer te zijn.

 

Een Byzantijnse Maagd in Deerhurst. Het is bijna een detectiveverhaal: hoe komt een prachtig oosters Maria-reliëf terecht tussen de drakenkoppen in een klein Angelsaksisch kerkje uit de zevende eeuw? 

 

 

Kerst in de kunst: Van Annunciatie tot Vlucht. Het kerstverhaal, geïllustreerd met prachtige en ontroerende beelden uit de kunstgeschiedenis.

 

Meer info: Van aankondiging tot vlucht (intro tekst)

 

Vrouwen in de Bijbel: Vermaarde vrouwen of moordwijven? De dochters van Lot, Tamar, Judith, Jaël, Bathseba, en een hele verzameling Maria’s….kent u ze eigenlijk wel? 

 

Meer info: Vermaarde vrouwen of moordwijven (intro tekst)

 

Beelden van Jezus: In handen van mensen. Het lijdensverhaal van Jezus in indringende beelden uit de kunstgeschiedenis, en omkleed met prachtige muziek.

 

Meer info: Beelden van Jezus, In handen van mensen (intro tekst)

 

 

Maria, vrouw uit duizenden. Wie was zij eigenlijk, deze Maria, de moeder van Jezus, over wie in de Bijbel niet eens zo heel veel staat geschreven, maar des te meer in andere geschriften? Eeuwenlang speelde zij in prachtige kunstwerken en ontroerende muziek een hoofdrol – en nog steeds. In de Protestante kerken is zij echter uit zicht geraakt. 

Meer info: Maria (intro tekst)

 

Reacties

Ik vind jou lezingen erg interessant omdat je als hoofdthema de vrouw in de kunst  belicht. Een thema dat helaas veel te weinig in beeld is. Boeiend om te horen, het smaakt naar meer!

Erg goede en leuke lezing, over een boeiend onderwerp! Marijke gaat precies genoeg in op de details om de interesse te blijven wekken en het tegelijkertijd een boeiend verhaal te laten zijn wat prettig is om te volgen, ook voor een leek als ik.

Met veel plezier je lezing gevolgd. Leuk om te hebben bijgewoond, maar eerlijk is eerlijk, een live een lezing vind ik leuker. Maar op deze wijze ook goed volgen en te zien.

Marijke  is goed gedocumenteerd en het is echt een geschiedenisles over de kunst die zij zichtbaar maakt met enorm veel plaatjes van schilderijen, gebouwen, tekeningen etc. Zij houdt de vaart er in en dus de aandacht erbij. Het was een prachtige lezing over een leuk, feministisch onderwerp.

Ik was erg onder de indruk van je lezingen. Wat een kennis heb je van die onderwerpen! Je brengt het op een enthousiaste manier, waardoor ik ook enthousiast wordt en meer wil weten over het onderwerp waar je over spreekt. Ik vond het indrukwekkend en inspirerend om te horen en kijk uit naar de volgende lezingen!

Ik heb mij laten verwonderen, door jouw kennis, verhalen, en beelden! Een VERRIJKING!